Choosing your tango


Nu o singura data au fost trimisi oameni la mine pentru cursuri de tango, incepatori, si nu o singura data a trebuit sa fac lucrul acesta. Mi-a sunat telefonul de nenumarate ori, sau am primit “scrisori”, mesaje in care, oameni care tocmai descoperisera tangoul, veneau sa ma intrebe de unde sa inceapa, iar in cazul in care eu nu predam cursuri deloc, sau nu tineam cursuri pentru incepatori, vroiau sa le dau niste recomandari, sa-i indrum catre alti profesori.

Ei bine, nu pot sa recomand pe nimeni. Pentru ca fiecare profesor, instructor, sau cuplu care preda tango este la fel de bun in perceptia mea! Nu pot alege intre ei. Fiecare are ceva de dat, de spus, de transmis din tango.

Ceea ce spun tuturor celor care solicita indrumari este urmatorul lucru: mergeti la toate scolile, participati/asistati la cate o sedinta de curs (in general prima ora este gratuita), si apoi faceti alegerea potrivita voua.

Foarte important, zic eu, nu va opriti la prima scoala. Tangoul este seducator, orele sunt o poezie, si posibil sa fiti tentati sa va opriti acolo crezand ca l-ati gasit pe D-zeu. Mmmmh, mai incercati.

Cautati in acele ore de tango la care asistati lucrurile cu care rezonati: profesorii, metoda de predare, limbajul – este important sa puteti intelege ce doreste sa transmita profu' – sala, atmosfera, oamenii, lumina, aerisirea, caldura, frigul, curatenia, mai stiu eu ce! Vedeti cu care din toate aceste elemente rezonati si va simtit bine, si faceti o alegere in cunostinta de cauza. Pana si la piata cand mergem, mai intai dam roata sa vedem toate tarabele, prospetimea legumelor, pretul, pipaim un pic cate o rosie, o salata, mai mirosim un leustean, si abiea apoi cumparam, de acolo de unde poate ne place precupeata! Habar n-am care sunt criteriile fiecaruia, dar sigur avem preferinte, pentru ca suntem diferiti!

Cineva mi-a zis, ca acest lucru, sa fac aceasta recomandare este in detrimentul meu. Posibil. Poate ca pe termen scurt asa este. Dar ma intereseaza ca o persoana care chiar este doritoare de tango sa ramana pe termen lung in tango, indiferent de castigul/pierderea mea aparenta. Cred ca suntem cu totii mult mai castigati, ata cei care doresc sa invate, cat si noi cei care dansam, si chiar si eu pana la urma; daca de exemplu niste domni vor invata sa danseze bine si in final voi dansa si eu cu ei, sunt mai castigata decat daca ei se piard pe drum. Este o investitie pe termen lung. Decat un castig nesigur pe termen scurt, mai bine un castig sigur pe termen lung... zic eu.

De ce spun asta?

Hai sa povestim o poveste. Adevarata. Prin 2007, cand o scoala de tango detinea monopolul, si nu mai avea concurentza serioasa, am cunoscut un leader, in grupa cu mine, care evolua binisor, era placut la imbratisare, fin in marci, si avea potential. Ii placea tangoul, dar era in punctul in care vroia sa renunte la tango, pentru ca aparent nu rezona cu profesorul... in ciuda faptului ca eu rezonam foarte bine cu acel profesor: il admiram, ii intelegeam limbajul, viziunea si filozofia, iar metoda sa de predare mi se potrivea foarte bine, un pedagog consacrat, cu o minte absolut "briliant", cu charisma si extrem de pasionat de tango din toate punctele de vedere! Revenind la subiect, dupa ce amicul mi-a destainuit acest lucru, cand decizia lui era aproape ferma, l-am rugat cu cerul si cu pamantul, ca inainte sa dispara din tango, sa incerce o lectie cu altcineva. S-a ivit oportunitatea unei lectii private, cu cea care imi fusese mie prima profa de tango. Imi doream ca acest leader sa ramana in tango. Imi era deja amic, prieten, si tineam la el. Timp de o ora, cat a durat lectia privata, am asteptat la usile salii, fumand tigara de la tigara, mai aruncam cate un ochi, printre usi, ascultam muzica. Ora s-a terminat. Cu un nod in gat, l-am intrebat: Eh? Cum a fost? Raspunsul a venit cu un zambet entuziast: “Super!”. Am rasuflat usurata. Apoi au urmat lectiile de grup cu profa, am sustinut impreuna cresterea unei noi scoli, am devenit asistenti la predare, am predat impreuna, am ajutat impreuna la organizarea evenimentelor de tango organizate de noua scoala iar astazi este unul dintre cei mai vechi dansatori de tango, si intructor, si preda cu partenera sa. Si ca sa concluzionez, acea lectie privata de tango, “l-a salvat”. Morala: rezonanta cu profu', cu metoda si filozofia conteaza!

Nu se pune aici in discutie valoarea nici unuia dintre profesori, fiecare este in felul sau extraordinar, chiar "fabulos" - as putea cita pe cineva -  doar ca fiecare aveau abordari si expuneri diferite pe acelas afurisit de subiect: tango. Si da, mi-este dor de amandoi acesti profesori, dar DOR nu asa!

De aceea spun, mergeti si cautati ce vi se potriveste, pentru ca pe termen lung conteaza, si la urma urmei este tangoul vostru al fiecaruia. Degeaba pot sa zic eu, mergi la cutare, sau la cutare, ca e prof bun, a crescut multi dansatori buni, pentru ca este posibil ca tu cu acea persoana sa nu va intelegeti de la prima privire... E important sa rezonati cu tot ce este in jurul vostru, si sa va simtit bine, pentru ca la urma urmei, este timpul vostru liber si banii vostri. Mergeti unde va pofteste inima, si faceti alegerile cu care va simtiti bine! Macar aici! Alegeti tangoul vostru.

In cazul in care ati reusit sa faceti o tura de forta pe la diverse ore, aveti un "short list", si totusi nu reusiti sa va decideti, va mai sugerez ceva. Mergeti pe la practici si pe la milongi, si observati profesorii care danseaza. Atentie, nu-i veti gasi pe toti instructorii la aceeasi practica sau milonga, decat daca este un eveniment intr-adevar important in oras, si ma refer aici mai ales la Bucuresti). Intrebati in dreapta si in stanga, pe participanti sau pe organizatori, care sunt instructorii prezenti pe care ii puteti admira. Si alegeti cu care dintre ei doriti sa faceti cursuri; puneti mana pe ei si spuneti-le: vreau sa dansez si eu asa ca tine, invata-ma! Zic asta, pentru ca cel putin in prima faza, invatarea se face prin copierea gesturilor si miscarilor, inconstient, evident! Si invariabil, in prima faza, pana sa ajungeti la esenta si la intelegere si la tehnica care sa va confere identitatea proprie in dans, veti fi niste mici copiutze, mai mult sau mai putin fidele ale profilor vostri. Mai mult, profii in general predau tehnica si expun tangoul prin filozofia care ii face pe ei sa se miste in felul in care se misca, deci, sunt cele mai mari sanse sa ajungeti sa dansati ca ei. Puteti alege si prin prisma aceasta. :)

Inainte sa faceti recomandari, opriti-va o secunda, si fiti onesti cu voi si cu cei care isi doresc sa invete tango. Mai ganditi-va odata. :)

Exista pe acest blog lista cu toate scolile de tango din Romania, "Tango Schools in Romania", scolile din toate orasele unde se danseaza tango argentinian (NU de dans sportiv/ballroom), cu link-uri catre site-urile sau informatiile utile. Poate fi de folos.

Next on this matter: “Tango: burning out your brain

Comentarii

Cautati in acest blog